Nizzaklasse 33
Quelle: DPMA
markenrechtliches Sammelsurium
Nizzaklasse 33
Quelle: DPMA
Die World Intellectual Property Organization WIPO hat umfangreiche Statistiken zu globalen Schutzrechtsanmeldungen im Jahr 2014 veröffentlicht.
Trademarks
Trademark applications have almost doubled since 2000. The total number of classes specified in applications reached 7.45 million in 2014, up 6% on 2013.1 China drove this growth in filings. Residents filing for protection within their domestic jurisdiction accounted for three-quarters of global filing activity.
China – with a class count of 2.22 million – saw, by far, the highest trademark filing activity, followed by the US (471,228), the EU’s Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM) (333,443), France (269,837) and Japan (242,073). China (+18.2%) and Japan (+16.9%) saw double-digit growth in 2014. The U.S. (+6.7%) and OHIM (+2.7%) also saw filing increases, while France recorded a 10% decline. Among the top 20 offices, India (+15.4%) and Mexico (+10.8%) also reported strong growth.
Trademarks were sought most often in advertising and business management sector. In 2014, this category accounted for 9.8% of total filing activity. It was followed by the clothing industry and by scientific, photographic, measuring instruments, recording equipment, computers and software.
The total number of trademark registrations issued worldwide in 2014 increased markedly by 16.3% to reach 3.49 million. China accounted for most of this growth.
Along with China (+36%), Argentina (+19%), Brazil (+132%) and Turkey (+12%) saw large increases in registration activity in 2014.
Quelle: WIPO
Wie unterschiedlich die Beurteilung der Schutzfähigkeit von Marken ausfallen kann, zeigen die beiden Entscheidungen des Bundespatentgericht im Beschwerdeverfahren gegen die Zurückweisung der Markenanmeldungen auf Basis von 8 Abs. 2 Nr. 2 MarkenG (hier geografische Herkunftsangabe).
25 W (pat) 549/14 “Grevensteiner”
29 W (pat) 34/13 “Yukon”
Beide Markenanmeldungen waren vom DPMA ganz oder teilweise wegen eines bestehenden Freihaltebedürfnisses auf Basis von 8 Abs. 2 Nr. 2 MarkenG zurückgewiesen worden.
Die MontagsMarken sind bemerkenswerte Fundstücke, die an einem bestimmten Montag beim DPMA angemeldet wurden.
Zur MontagsMarke sind aber nur besondere Marken berufen, die lustig, skurril, prominent oder auch misslungen sind. Die Auswahl der Marken ist rein subjektiv.
Markenanmeldungen vom Montag, 08.12.2014. An diesem Tag wurden insgesamt 247 Markenanmeldungen beim Deutschen Patent- und Markenamt eingereicht.
302014008751
Nizzaklassen: 14, 16, 25
302014068954
Nizzaklassen: 07, 09, 40
302014073613
Nizzaklassen: 03, 08, 10, 16, 18, 21, 24
302014068963
Nizzaklassem: 25, 35, 41
Quelle: DPMA
Das Markenrecht ist stärker als das Bankgeheimnis
Schweizer gewinnen Markenstreit um “Appenzeller Käse” aus China
Kanzlei Markenrecht – Adlon vs Adlon Bauservice (BPatG 24 W (pat) 18/14)
Patentanmeldung & Geheimhaltungsvereinbarung: So geht‘s
Lionel Richie schießt gegen Adele und will Markenrechte am Wort „Hello“
Die Wörter des Jahres 2015
1. Flüchtlinge
2. Je suis Charlie
3. Grexit
4. Selektorenliste
5. Mogel-Motor
6. durchwinken
7. Selfie-Stab
8. Schummel-WM
9. Flexitarier
10. Wir schaffen das!
Quelle: Pressemitteilung der Gesellschaft für deutsche Sprache (GfdS)